Help, hoe volg ik leads op?
Eigenlijk heeft elke organisatie er wel mee te maken; er wordt veel moeite gedaan om leads te verzamelen, maar uiteindelijk worden deze niet goed opgevolgd. Dit is niet alleen zonde, het kost ook veel geld.
DATA-collectief vertelt in een paar stappen hoe u uw leads beter kan opvolgen.
Stap 1. Het definiëren van een goede lead
Wat een goede lead is, hangt af van wie u wilt bereiken. In Mijn DATA-collectief kunt u een doelgroep selecteren voor bijvoorbeeld een mailcampagne.
Daarnaast kunt u met behulp van Website-Leads precies zien wie de bezoekers op uw website zijn en wat hun interesse heeft. Zo kunt u de kwaliteit van uw leads beter inschatten.
Stap 2. Hoe gaat u de leads opvolgen?
Ontwikkel een plan voor het opvolgen van de leads. Belangrijk hierbij is de volgende gedachte: ‘In welke fase van het aankoopproces bevindt mijn lead zich?’
Bedenk of u de lead eerst wilt gaan mailen, of direct wilt gaan bellen. Bedenk dat 30% tot 50% van alle verkoop naar de verkoper die zich het eerste meldt gaat (Inside Sales), dus twijfel niet te lang!
Stap 3. De lead hapt niet, wat nu?
Een verkoop wordt niet met één telefoontje gesloten, maar vraagt gemiddeld vijf follow-ups. Toch houdt bijna de helft van de verkopers het na één telefoontje voor gezien (Marketingdonut). Maak deze fout niet en heb geduld; plan die vervolgtelefoontjes!
Wel belangrijk: overstelp de prospect niet, dit werkt averechts en wekt alleen irritaties op.
Stap 4. Een lead-opvolgafdeling
Leads goed opvolgen is een kunst. Laat leads opvolgen door mensen die deze kunst beheersen.
Heeft u niemand die leads voor u kan opvolgen? Geen nood, PSA-professional pakt dit graag voor u op! Door het leveren van een Personal Sales Assistant (PSA) die u één-op-één ondersteunt in de acquisitie.