Heel veel verkopers gaan koud bellen liever uit de weg. Sterker nog, ze laten liever al hun verstandskiezen trekken dan koud te acquireren.
Bang voor het bellen
Ze zijn er bang voor, ook al zal een verkoper dat nooit toegeven. Wij moeten de eerste verkoper nog tegenkomen die zegt: “Nee hoor, ik ga niet koud bellen, dat vind ik veel
te eng!”
Ze zullen eerder een smoesje bedenken, zoals ‘Ik heb er geen tijd voor,’ of ‘Ik moet eerst nog wat bestaande klanten bezoeken.’
Hoe gaat u om met afwijzing?
Bang zijn voor een koud acquisitiegesprek is iets heel normaals. De mens is van nature bang voor afwijzing, iets waar u geheid mee te maken krijgt in een acquisitiegesprek.
Hoe dit op te lossen is? Door het gewoon te doen.
We geven u graag een paar tips, die het iets makkelijker maken om een organisatie koud te benaderen.
1. Bedenk welke doelen u na wilt streven.
Wilt u een afspraak maken, wilt u kijken of er interesse is?
2. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Dat kan door de website te bekijken en te bedenken wat u wilt zeggen. Denk er echter wel aan dat als u belt met een belscript, dit slechts een leidraad is. Wees flexibel!
3. Stel voor u begint met bellen een lijst op met bedrijven.
Zo kunt u aan één stuk door bellen. Het liefst in blokken van twee uur. Bovendien kunt u het beste in de ochtend of iets na vijven bellen.
4. Bedenk of uw intonatie beter kan, hoe klinkt u?
Een lage stem komt minder nerveus over. Houd in uw achterhoofd dat koud bellen leuk is en probeer dit ook over te brengen.
5. Aansluitend hierbij: houd een glimlach op uw gezicht tijdens het gesprek.
Dit zorgt voor meer warmte in uw stem.
6. Zorg voor een reële planning.
Er zullen altijd mensen afwezig zijn, of niet bereid zijn om met u te praten.
7. Zorg dat de ander het meeste praat.
Hoe meer u praat, hoe minder u te weten komt over de ander. Houd ook in gedachten dat u niet wilt verkopen, maar dat u de prospect wilt overhalen om bij u te kopen.
8. Denk ook aan de eventuele poortwachter die u tegenhoudt.
Bijvoorbeeld een secretaresse. Vraag dan wanneer de contactpersoon bereikbaar is en tot hoe laat iemand op de afdeling de telefoon opneemt. Vraag ook vanaf hoe laat de secretaresse de volgende dag te bereiken is. Dan weet u op welk moment u NIET gaat bellen.
Simpel zal het nooit worden, maar door contact te houden na dat eerste belletje, beloftes inzake belmomenten na te komen en met behulp van deze acht tips wordt het wel een stuk makkelijker!
We geven u graag een paar tips, die het iets makkelijker maken om een organisatie koud te benaderen.